STEMMER FRA SKOLEN
Lærere spiller en meget central rolle i børn og unges almendannelse og uddannelse, men hvad vil det egentlig sige at være lærer i dagens Danmark? Vores underviser Christian Cherry har besøgt to skoler for at undersøge netop dette spørgsmål. Det er blevet til miniserien Stemmer fra Skolen.
Folkeskolens stille død. Mistrivsel blandt elever. Lærerflugt. De negative og kritiske historier præger ofte det billede, som medierne tegner af folkeskolen i de seneste år. Med vores nye miniserie Stemmer fra Skolen vil vi gerne nuancere billedet ved at vise et mere alsidigt portræt af arbejdet som lærer.
Vi har derfor siden august fulgt i alt syv lærere fra Møns Skole i Vordingborg Kommune og Filstedvejens Skole i Aalborg Kommune. En af dem er Tina Theils Mølgaard, der er mellemtrinlærer på Filstedvejens Skole i Aalborg. I miniseriens første episode sætter hun ord på den vigtigste drivkraft i hendes arbejde som lærer.
”Jeg finder min motivation allermest i relationen til børnene, for jeg tror på, at når trivsel lykkes, så tror jeg også på, at faglighed lykkes langt hen ad vejen.”
Det relationelle er fokus i første episode
Lige netop relationen mellem lærer og elever er emnet i miniseriens første episode. Vi ser, hvordan relationen udvikles og styrkes, når Tina Theils Mølgaard er på tur med sin klasse. Vi ser det også i den daglige dialog mellem eleverne og udskolingslærer Heidi Nikita Graversen Macdams fra Møns Skole i Stege. Hun arbejder først og fremmest med relationen til eleverne og dernæst med det faglige.
”Det er rigtig vigtigt for mig, at eleverne oplever, at jeg er helt menneske og de er hele mennesker. Jeg er mere end bare lærer. Jeg er også reserveforældre. Jeg er minipsykolog, sygeplejerske og har tusinde af andre funktioner,” fortæller Heidi og tilføjer senere i episoden:
”Jeg er guide, jeg er vejleder. Jeg er Gandalf…. Han samler en flok. Han samler nogle, der er vigtige for hinanden. Han ser, hvilke evner de har, og hvad de kan. Han ved også, hvad svaghederne er. Og det er jo det, jeg skal. Jeg skal finde, hvad er deres svagheder, hvad er deres styrker, og så skal jeg sætte dem sammen. Og på et tidspunkt forsvinder han jo, og så skal de klare sig selv.”
Et glædeligt gensyn med folkeskolen
Lige netop relationen med elever var også drivkraften for vores underviser Christian Cherry, der arbejdede som folkeskolelærer i 20 år. I miniserien er han taget på arbejde med de syv lærere for at undersøge, hvad det egentlig vil sige at være lærer i dag.
”Da jeg begyndte mine besøg på de to skoler, havde jeg en stille bekymring med mig. Jeg frygtede, at reformen i 2013 måske havde ændret lærerrollen så meget, at fokus på det hele menneske var blevet skubbet i baggrunden. At lærerne nu mest blev målt på det fagfaglige og de synlige resultater. Men den bekymring blev hurtigt gjort til skamme”, fortæller Christian Cherry og fortsætter:
”I mødet med lærerne oplevede jeg en stærk bevidsthed om, at elevernes trivsel og udvikling hænger uløseligt sammen med deres læring. Der er stadig et levende fokus på relationer, på tillid og på at møde hvert barn med nysgerrighed og respekt. Samtidig mærker man, at lærerne i dag arbejder mere målrettet med kompetenceudvikling, både hos eleverne og hos sig selv. Der er en tydelig faglig stolthed, men også en stor vilje til at lære nyt og udvikle praksis.”