FREDERIKSHAVN OG IKAST-BRANDE BLIVER PARTNERSKABSKOMMUNER
Partnerskaberne har til formål at styrke naturvidenskabelig og teknologisk almendannelse og uddannelse på kommunernes skoler samt fremme elevernes interesse for naturfagene.
Selvkørende biler, slangebidsforgiftning og gulerødder med parmesan. Det er nogle af de aktiviteter, elever arbejder med, når de udforsker og fordyber sig i LIFE Forløb i fællesskab med deres klassekammerater.
I både Frederikshavn Kommune og Ikast-Brande Kommune har flere skoler allerede anvendt LIFE Forløb med stor tilfredshed. Nu har begge kommuner indgået partnerskabsaftale med LIFE Fonden, som skal sikre, at kommunernes skoler kommer til at anvende LIFE Forløb mere systematisk og kvalificeret.
Det indebærer blandt andet et tæt samarbejde med skolerne om at styrke den virkelighedsnære og praksisfaglige naturfagsundervisning – og det ser man frem til i Frederikshavn Kommune:
”Vi ser naturvidenskab som en vigtig del af elevernes almene dannelse, fordi det hjælper dem med at reflektere over og forholde sig kritisk til deres omverden. Partnerskabet med LIFE Fonden er et vigtigt skridt i vores ambition om at give børn og unge i Frederikshavn Kommune eksperimenterende naturfagsundervisning, der åbner deres øjne for vigtigheden af naturvidenskab og samtidig gør dem i stand til at træffe kvalificerede beslutninger,” siger Lone Becker, direktør i Frederikshavn Kommune, og tilføjer:
”Samarbejdet understøtter også visionen i Center for Skole og Fritid om inkluderende børne- og ungefællesskaber, hvor alle får mulighed for at vokse, deltage og bidrage. Med praksisnær undervisning og stærke fællesskaber bidrager partnerskabet til faglig progression, trivsel og samarbejde på tværs. Sammen kan vi skabe læringsmiljøer, hvor alle børn og unge får de bedste betingelser for at trives og udvikle sig som hele mennesker.”
I Ikas-Brande Kommune er man også meget positive overfor mulighederne i partnerskabet.
”Vi glæder os over partnerskabet med LIFE Fonden, fordi det både understøtter arbejdet med skolernes lokale værdigrundlag med fokusordene fællesskab, nysgerrighed og livsmestring samt vores fælleskommunale indsats om at skabe endnu bedre deltagelsesmuligheder for alle elever. Med LIFE Forløb får eleverne både virkelighedsnære og motiverende undervisningsforløb samt adgang til laboratoriefaciliteter, der giver eleverne endnu bedre muligheder for at udforske og undersøge naturfagene gennem praktisk undervisning og i fællesskab med hinanden. Det passer rigtig godt med vores fokus på en mere praksisfaglig skole, hvor der er fokus på at drage nytte af forskelligheden i det forpligtende samarbejde gennem en undersøgende tilgang,” lyder det fra Susanne Rasmussen, Skoleleder i Ikast-Brande Kommune.
Ambitioner med partnerskaberne
Med partnerskabet ønsker LIFE Fonden at arbejde tæt sammen med kommune, skoler og naturfagsteams om at skabe teknologisk og naturvidenskabelig almendannelse og uddannelse, hvor børn og unge oplever mestringsfølelse og mening med naturvidenskab og teknologi.
De fælles ambitioner for partnerskaberne er:
- At skabe et højere niveau af naturvidenskabelig og teknologisk almendannelse og uddannelse hos børn og unge
- At fremme interesse og ambition hos børn og unge for at fordybe sig i og uddanne sig indenfor naturvidenskab og teknologi
- At styrke de inkluderende læringsmiljøer i naturfagsundervisningen (Frederikshavn Kommune)
- Skabe endnu bedre deltagelsesmuligheder for alle elever (Ikast-Brande Kommune)